Share

Waarom je niet moet investeren in een social media strategie

Als marketeer, kleine ondernemer of zelfs als CEO ben je waarschijnlijk op de hoogte van de kracht van social media. Natuurlijk gebruikt elke onderneming verschillende platforms om verschillende redenen, maar in dit digitale tijdperk ben je meestal op zijn minst zichtbaar op één kanaal. Je wilt dat wat je op deze social media kanalen plaatst, coherent is met je bedrijfsstrategie en communicatiepijlers. Dit vereist denkwerk en planning en dat is meestal waar een social media strategie om de hoek komt kijken. Maar eigenlijk heb je deze helemaal niet nodig, want het is verspilling van geld en tijd. In dit blog vertellen we je waarom.

Laten we één ding duidelijk maken; strategisch denken en zorgen dat er een plan zit achter je communicatie is nooit slecht. Waar je je strategie op richt, dát is essentieel.

Het probleem waar alle bedrijven voorstaan is hoe ze de aandacht van (potentiële) klanten kunnen trekken, want alleen maar beschikbaar zijn is in dit tijdperk niet altijd genoeg. Het blijkt namelijk dat de gemiddelde consument ongeveer 5000 advertenties per dag te zien krijgt. Als alle bedrijven continu visueel aantrekkelijke inhoud op social media plaatsen om de aandacht van mensen te trekken, kun je je voorstellen hoe gemakkelijk het is om verloren te gaan (hoe hard zou je moeten schreeuwen om gehoord te worden in een menigte van 5000 schreeuwende mensen? Yikes!). Dus hoe krijg je de aandacht van mensen?

Gebruik social media als distributiekanaal, niet als een einddoel

Het antwoord op die vraag is: door content te creëren en te delen die relevant is voor hen. Dat is waar contentmarketing om de hoek komt kijken. Een simpel voorbeeld? Je leest momenteel deze blog. Waarom? Misschien heb je onze website bezocht of heeft het je via een medium bereikt. Je bent geïnteresseerd in social media marketing en was nieuwsgierig naar waarom je je geld niet aan een social media strategie zou moeten besteden. En als je tot zover in dit artikel hebt gelezen, hebben we al een paar minuten van je aandacht kunnen vasthouden. Dat is behoorlijk wat, als je bedenkt dat we een van de 5000 zijn.

Dus hoe kun je het gebruik van je social media benaderen in combinatie met contentmarketing?

- Gebruik social media om een verhaal te verspreiden, maar maak dit niet het doel op zich. Als je dat wel doet, benut je het volledige potentieel van social media niet.

- Een verhaal vertellen en waarde toevoegen werkt, maar een verhaal kan niet worden gevat in twee regels tekst en een afbeelding. Social media is hier dus niet de juiste plek voor. Duik dieper, vertel dat verhaal!

- Je 'bezit' geen van je social media kanalen, dus je hebt er slechts beperkte controle over. Gebruik je eigen media (zoals je website, maar bij voorkeur een contentplatform) om content te verspreiden wanneer je controle wilt hebben!

- Social media moet altijd een onderdeel zijn van een contentstrategie, om de echte kracht te benutten.

- Waar je in zou moeten investeren, is de manier waarop je je content op social media gaat verspreiden. Welke platforms gaan we gebruiken, hoe visualiseer ik mijn merk, welke tone of voice past het beste, enz.

Door waardevolle content te creëren, kun je mensen bereiken die relevant zijn voor je bedrijf. In conclusie: bekijk social media niet als een einddoel op zich. Gebruik het als een manier om je verhaal te verspreiden. Een verhaal kan niet worden gevat in twee regels en één afbeelding, dus probeer dat ook niet. Begin met het vertellen van jouw verhaal! 

Datum:

2023-04-30

Share
Jeroen

Meer weten?

Neem contact op met Jeroen

email me

Blog overview