Share

Bemachtig een plaats in het (digitale) supermarktschap

Er was eens een onderzoeker die stelde dat je iets zeven keer gezien moet hebben voor je het onthoudt. Een handige vuistregel, hoor ik je denken, alleen is de beste man inmiddels 70+ jaar en werd zijn theorie geïntroduceerd toen het internet nog niet eens bestond. Vandaag de dag gaat deze regel helaas niet meer op en kun je het getal 7 beter verhonderdvoudigen, wil je jouw merk laten opvallen tussen de rest. We worden namelijk overspoeld met reclames, advertenties en merken die om onze aandacht schreeuwen. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat we worden blootgesteld aan zo’n 4.000 tot 10.000 (online + offline) advertenties per dag (!). Hoe laat je jouw merk ooit nog opvallen?

Marketing in de mix

Dat is waar de welbekende ‘marketingmix’ aan bod komt. Een methodiek die we allemaal weleens voorbij hebben horen komen in de collegebanken en die ons helpt om onze strategie tactisch te organiseren. Een bekend voorbeeld dat hier vaak voor gebruikt wordt is de supermarkt. Er staan duizenden producten op de schappen, maar toch weten bepaalde merken jouw aandacht vast te houden. De enige reden dat jij dit merk kent, is omdat je het al tientallen keren voorbij hebt zien komen. Het merk is consistent in het gebruik van kleuren, vormen en de plek waar het gevonden kan worden. Authenticiteit en merkwaardigheid zorgen voor herkenning en vormen de eerste stap in de besluitvorming. De P van plaats zorgt er daarna voor dat je ook daadwerkelijk voor dit merk zal kiezen. 

Het digitale winkelschap

Beeld jezelf eens in dat je in de supermarkt staat met een ontzettende trek in frisdrank. De kans is groot dat jij op zo’n moment een fles van een A-merk pakt en in je mandje legt. Je herkent het merk direct aan de kleuren, aan het logo en aan het feit dat je het al heel vaak gezien hebt. Je hoeft maar weinig moeite te doen om een fles te bemachtigen en je weet dat de smaak ervan nooit tegenvalt. Hoewel kwaliteit en persoonlijke voorkeuren een rol spelen in de besluitvorming, begint het allemaal bij de P van plaats. Het A-merk is toegankelijk en zo’n beetje overal verkrijgbaar. Andersom werkt het net zo: wanneer het schap leeg is, zal bijna iedereen voor een ander merk gaan. Consumenten hebben over het algemeen namelijk weinig zin om moeite te doen. Loyaliteit is een begrip dat snel vervaagt zodra er een extra stap nodig is. De supermarkt psychologie valt ook online toe te passen. In het digitale winkelschap speelt de P van plaats een belangrijke rol. Het draait allemaal om gezien en (in een later stadium) herkend worden door de consument. Visibility is key! 

Word merkwaardig en merkbaar

Wil jij opvallen met jouw merk? Dan moet je ervoor zorgen dat je een unieke plek op de markt creëert. Word merkwaardig en merkbaar! Hoe meer je opvalt en hoe makkelijker je gevonden kunt worden, hoe groter de kans dat de consument op jouw website of social media pagina belandt. Bij Strangelove zijn we gespecialiseerd in het laten opvallen van jouw merk, want rare merken zijn zo gek nog niet. Laat ons je helpen om jouw merk op te laten vallen in het digitale winkelschap en bouw samen met ons aan de duurzame groei van jouw organisatie. Wil je weten wat Strangelove voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op, dan leggen we het je graag uit. 

Datum:

2023-08-08

Share
Jeroen

Meer weten?

Neem contact op met Jeroen

email me

Blog overview