Share

Google Analytics 4: waarom deze update waardevol is voor jouw organisatie

De grootste verschillen

Je hebt het misschien al gezien: Google Analytics heeft een heuse make-over ondergaan. Met Google Analytics 4 wordt Universal Analytics (dat voorheen de standaard was) langzamerhand uitgefaseerd. Sinds eind 2019 draait er al een bètavariant van GA4, en eind vorig jaar is deze variant de standaard geworden wanneer een nieuw account aangemaakt wordt. Het belangrijkste voordeel van GA4 is dat de actie en interactie van en met je bezoeker een stuk beter inzichtelijk worden. Daarmee maken we de stap van bereik naar betrokkenheid. Waarom is dit belangrijk voor jou? Hieronder leggen we het kort uit.

Google gaat voor een nieuwe vorm van analyseren met als doel eenvoudig(er) en transparant te meten. Het grootste verschil zit hem in het verkrijgen van de data, dus hoe Analytics jouw website meet. Google Analytics 4 werkt namelijk met het event-driven data model, in tegenstelling tot Universal Analytics (UA) waar de focus op sessions en user data lag. Veel dure woorden, maar het gaat er vooral om dat je data op een andere manier gemeten wordt, en de focus komt te liggen op echt waardevolle bezoeken en interacties.

Dankzij de nieuwe manieren van meten die GA4 hanteert, kun je veel makkelijker zélf bepalen wat voor jou relevante data is. Je kunt namelijk zelf instellen wat de actie (conversie) is die een bezoeker op je website moet uitvoeren en op die manier beter in de gaten houden of je website wel het gewenste effect heeft.

Cross platform tracking

Daarnaast was de ‘oude’ versie vooral gericht op het meten van interactie op desktop. GA4 geeft de mogelijkheid tot zogeheten cross platform tracking. Je kunt dus data tracken over verschillende apparaten/platformen en vergaart daarmee preciezere controle over jouw gegevens.

Tot slot is het belangrijk om te weten dat je je oude data niet meeneemt, doordat de data in Google Analytics 4 op een andere manier verzameld wordt. Het is dan ook belangrijk om zo snel mogelijk GA4 op jouw website te implementeren. Je oude data wordt wel in de lucht gehouden, doordat de twee versies voorlopig nog naast elkaar draaien. Maar als er definitief een einde komt aan Universal Analytics, ben je deze dus kwijt.

De belangrijkste veranderingen van Google Analytics 4:

Event-driven

Google Analytics 4 werkt namelijk met het event-driven data model, in tegenstelling tot Universal Analytics (UA) waar de focus op sessions en user data lag. Door deze nieuwe manier van data verzamelen, zullen je cijfers beter en overzichtelijker het gedrag van je websitebezoeker laten zien.

Meerdere platformen in één

GA4 geeft de mogelijkheid tot zogeheten cross platform tracking. Je kunt data tracken over verschillende apparaten/platformen en daarmee meer controle over jouw gegevens krijgen. Als je dus meerdere platformen hebt, zoals een mobiele app en een website, kan je nu de data zien van een gebruiker die op verschillende platformen is verzameld. Hierdoor kun je veel beter meten hoe goed je campagnes werken.

Onze expertise

Wij hebben de update van Google Analytics (ook) doorgevoerd in onze eigen websites, en daarnaast zijn we uiteraard bezig met de implementatie bij onze klanten. Nu snappen we dat de nieuwe versie soms nog wat ‘abracadabra’ kan zijn. Daarom bieden wij een extra service aan, door middel van zeer gesegmenteerde rapportages. Wij duiken volledig in jouw data en halen hier waardevolle inzichten uit, die weer leiden tot advies voor optimalisatie van je digitale product. Met deze optimalisaties kun jij weer meer conversies genereren. Extra waarde voor al jouw data!

Heb jij hulp nodig bij de uitrol van deze nieuwe versie of andere vragen? Neem gerust contact met ons op voor een op maat gemaakt advies.

Date:

2023-05-01

Share
Jeroen

Want to know more?

Contact Jeroen

email me

Blog overview