Zeven superhandige manieren om data te verzamelen (volgens de AVG)

Auteur

Matthijs van der Pol

Gepubliceerd

2018-09-04

Delen

Digitale producten als websites en apps kunnen constant verbeterd worden. Maar dat moet wel gebeuren op basis van betrouwbare data die tegelijk de privacy van gebruikers waarborgt. Met deze zeven datatools, ingesteld door Strangelove, verzamel je data en wordt voldaan aan de AVG-wetgeving.

Medewerkers van Strangelove zijn getraind in het adviseren en toepassen van deze tools. We houden de laatste trends op het gebied van dataverzameling en analyse nauwlettend in de gaten. Deze zeven tools raden wij aan:

Verzamelen 

Google Tag Manager

Met deze bekende tool plaats je een tag op elke pagina van de website waaraan vervolgens alle features van Google worden gekoppeld. Dit is ook van toepassing op knoppen, formulieren en links naar keuze. Wij richten de Tag manager zo in dat alleen relevante data wordt verzameld.

Analyse

Google Analytics

Google Analytics geeft inzicht in het aantal bezoekers van je website, wat ze daar doen en of de KPI’s van de website worden gehaald. Zo krijg je inzicht in wat de bezoeker bekijkt, de route die de gebruiker aflegt en of de bezoeker uiteindelijk daar komt zoals bedoeld. Handig om verbeterpunten te vergaren en door te voeren. Alle data wordt geanonimiseerd, zodat er wordt voldaan aan de AVG-wetgeving.

 

Coosto

Coosto is een complete social mediatool die organisaties helpt moniteren hoe er over ze gepraat wordt op social media. Deze monitoring helpt het sentiment te meten maar kan ook gebruikt worden om snel te reageren op eventuele trending topics.

 

Hotjar

Hotjar creëert heatmaps voor de belangrijke pagina’s waarmee zichtbaar wordt hoe gebruikers scrollen, waar ze op klikken en wat ze met hun cursor doen. Dit valt ook op te nemen, zodat kan worden nagegaan of het digitale product zo gebruikt wordt als de ontwerpers het hebben bedoeld. Hotjar biedt ook feedbacktools waarmee gebruikers om reacties en ervaringen kan worden gevraagd.

Advertising

Strangelove stelt campagnes in voor Google Ads (voorheen Google Adwords) en koppelt deze aan Analytics en Data Studio. Gericht adverteren met Adwords garandeert een hoog bereik waarmee grote aantallen nieuwe bezoekers kunnen worden gegenereerd. Naast Adwords zijn we ook specialist op het gebied van Instagram-, LinkedIn- en Facebookadvertentiecampagnes.

Testen

A/B testen, het uitproberen van verschillende uitingen om zo te ontdekken welke het meest effectief is, doen we met Google Optimize. De buttons, afbeeldingen of foto’s die het meeste bezoek trekken, zullen uiteindelijk worden toegepast.

Rapportages

Wij passen Data Studio toe om om interactieve rapportages te maken van de beschikbare data uit Google Analytics. Met deze rapportages analyseren we de prestaties van de website en doen we aanbevelingen. Door het gedrag van bezoekers zichtbaar te maken, kunnen betere voorstellen worden gedaan om de website te optimaliseren. De UX designer van Strangelove helpt bij het vertalen van inzichten naar concrete verbeteringen.

Wil je meer informatie over datatools? Neem dan contact op met Jeroen voor persoonlijk advies.

 

Bel Jeroen

E-mail Jeroen