Waarom branding voor B2B organisaties juist nú belangrijk is!

- The coronavirus crisis will test us all, but marketers need to think long-term and keep building their brands, protecting their staff and honouring their values. Mark Ritson - 

Zucht…. Het zoveelste blog over de coronacrisis? Nee daar gaan we je niet mee lastig vallen, maar wel met iets wat ons aan het hart gaat als brandbuilders. Driekwart jaar na dato, in dit veranderende landschap, is het belangrijk te focussen op iets wat nog wel eens vergeten wordt; branding. Veel bedrijven hebben in 2020 omzetten flink zien dalen, ingrijpende bezuinigen doorgevoerd en alles op alles gezet om de schade zoveel mogelijk te beperken. Maar: the grass is greener where you water it, dus bouwen aan je merk is ook in tijden van crisis enorm belangrijk en kan je nu en later helpen! 

Awareness
Waarom is dat zo belangrijk en hoe doe je dat precies; bouwen aan je merk terwijl je prioriteiten momenteel wellicht heel ergens anders liggen? Je moet het zo zien: dat plantje in de vensterbank heeft verzorging en onderhoud nodig. Zonlicht, water, plantenvoeding, verpotten. Je hebt zo je best gedaan om van dat kleine plantje een volgroeide, mooie plant te maken. Ga je hem nu verwaarlozen? Besparen op voeding? Tja, dan wordt het uiteindelijk een verwelkt kasplantje. Zo ook met jouw merk. Blijf het verzorgen, blijf communiceren naar en met de klant en straal uit waarvoor je staat. Je verhaal kun je blijven vertellen, ook tijdens de coronacrisis. Quick wins zijn belangrijk, dat kunnen we alleen maar beamen, maar we komen uiteindelijk ook weer uit deze crisis. Dan wil je natuurlijk dat jouw bedrijf top of mind is! Het is daarom belangrijk om je te focussen op awareness en merkopbouw op de lange termijn, ook al kan dat spannend zijn en moet je soms creatief zijn. Maar zijn we in de afgelopen maanden juist niet allemaal flexibeler, creatiever en pragmatischer geworden?! 

Employer branding
Men is het verhaal van een merk veel meer gaan waarderen het afgelopen decennium; waar sta je voor, welke maatschappelijke verantwoordelijkheid neem je en wat geef je terug aan de samenleving. Jouw acties in tijden van crisis zijn daarom cruciaal voor je imago en kunnen het merk op de langere termijn beïnvloeden. Hoe nobel reageer jij als organisatie op deze pandemie? En wat doet de manier waarop jij omgaat met de crisis voor het werkgeversmerk? Neem als voorbeeld Ulitmaker, een B2B-fabrikant van 3D-printers, die onderdelen voor zuurstofmaskers ging printen en zo een steentje heeft bijgedragen aan de verlichting van de zorg. Dit doet wat met ons en heeft direct invloed op de aantrekkelijkheid van een organisatie. Zo kan je rekenen op meer loyale employee advocates en dit kan op zijn beurt weer belangrijk zijn voor je (potentiële) werknemers. 

En dat brengt ons bij een stukje employer branding, wat onder andere gaat over de betrokkenheid van je (potentiële) medewerkers bij je organisatie. Door alle maatregelen van afgelopen jaar, zoals social distancing en thuiswerken, worden dit soort thema’s behoorlijk op de proef gesteld. Deze crisis heeft de behoefte aan verbinding meer dan ooit vergroot. Hoe geef je daar als werkgever vorm aan en behoud jij je waarde? Toon begrip voor jouw werknemers; in the end zijn zij de onmisbare binding om de plant in leven te houden. Geef ruimte waar mogelijk is, wees oprecht en denk in oplossingen. Sla bijvoorbeeld geen verjaardag of vrijmibo over, maar verplaats het feest naar een online omgeving. Bel je personeel eens persoonlijk op en uit je waardering naar hen. Misschien lijkt employer branding nu niet je eerste prioriteit, toch is het belangrijk om te bedenken wat je huidige werknemers van jou vinden. Werken zij nog met trots voor het bedrijf? Hoe sterker het employer brand, hoe groter de veerkracht na de crisis. Want uiteindelijk moeten jullie gezamenlijk dat plantje in de vensterbank water geven.

Communicatie
Het belangrijkste advies wat wij kunnen geven is om als organisatie niet te zwijgen. Organisaties die dat doen verliezen hun zichtbaarheid en relevantie. Dit maakt de heropstart alleen maar zwaarder. Blijven communiceren is dus key! Dat kan je doen door met je klanten te blijven bouwen aan een band en verbinding te zoeken. Praat met ze, luister naar ze, toon empathie voor hun pijnpunten en wees relevant. Ook je klant heeft te kampen met deze crisis. En hoewel de investeringsbereidheid nu kleiner is dan normaal, bestaat de vraag naar je diensten nog wel. Laat alleen nu meer zien welke expertise achter de diensten die je verleent schuilt, in plaats van plat te verkopen.

Relevantie
Daarnaast is het nu nog belangrijker dan ooit om relevante content te maken en te werken aan brand empathie. Toon de essentie van je bedrijf en spreid je boodschap. We zijn met elkaar op zoek naar herkenning en steun, benoem daarom ook de dingen waar jij nu concreet mee bezig bent. Of draai eens een campagne waarin niet je dienstverlening, maar je normen en waarden centraal staan. Uiteindelijk zorg je voor een sterk imago op de lange termijn. Je wordt namelijk onthouden en klanten zoeken je sneller op vanwege je empathische houding en fijne communicatie in tijden van crisis. En een gezonde plant, daar pluk je nog jarenlang de vruchten van!

Grijp nu je kans om je branding op een verantwoorde manier aan te pakken. Mocht je er niet uitkomen, dan kun je ons altijd contacten voor een vrijblijvend advies!

Author

Matina Kosta

published

2020-11-13

Share