#teammonday 15: de podcast als onderdeel van je contentmarketing strategie

Yes het is weer maandag! Dat is een hoop enthousiasme voor deze – voor veel mensen – minst favoriete dag van de week. Maar wij zijn #teammonday. Met deze maandagse update geven we je contentmarketing inspiratie om je week mee te kickstarten. Dus pak er een kop koffie of thee bij en enjoy! 

De podcast klinkt ons inmiddels niet meer vreemd in de oren; deze vorm van content is razendpopulair. Van luisterboeken tot interviews, van educatieve podcasts tot aan panels. Ze zijn er in allerlei smaakjes. Audio krijgt een steeds belangrijke rol, zo ook binnen de contentmarketing. Het is dan ook een geweldig medium voor het delen van jouw verhalen. Een sterk staaltje content om op te nemen in jouw contentstrategie voor 2021, waar je vooral in een niche branche enorm van kan profiteren. Wij vertellen je wat de voordelen zijn van de podcast binnen het bedrijfsleven en hoe jij een podcast succesvol kan integreren in jouw contentmarketing!

 

Vergroten merkbewustzijn

We starten met voor ons toch wel het belangrijkste voordeel: branding! Halverwege 2020 waren er in Nederland een kleine 6000 podcasts, grotendeels gemaakt door de grote mediabedrijven. Maar waar zijn de kleinere ondernemers die hun merk een naam willen geven? Omdat er nog maar weinig bedrijven zijn die podcasts als een succesvolle marketingtool inzetten, kan jij je daarin onderscheiden. Niet alleen omdat je iets doet in een weinig concurrerende markt, maar ook omdat je met een podcast letterlijk de kans krijgt jouw unieke verhaal te vertellen. Wie ben jij als merk, bedrijf of organisatie, wat is je visie, missie en purpose. En bovenal; waar heb jij kennis van? Dit kun je aan de wereld binnen jouw niche delen. Door het delen van jouw eigen verhaal verbind je je daarnaast ook nog eens met de luisteraar. Jouw stem is letterlijk een verbindende factor! Zo kun je merkbewustzijn en vertrouwen bij stakeholders opbouwen. 

Loyale doelgroep

Denk goed na over de niche die je wilt bedienen met jouw podcast en ga je niet proberen te focussen op heel Nederland. Zo kun je iets vertellen dat binnen jouw expertise ligt en dat is letterlijk terug te horen! Daarvoor in de plaats krijg jij een loyaal publiek dat zich aan jou bindt. Luisteraars ervaren de band met de podcastmaker als persoonlijk en luisteren heel doelbewust naar wat jij te vertellen hebt. Uit cijfers blijkt dat maar liefst 85% van de luisteraars ook daadwerkelijk een gehele aflevering afluistert. Ongeveer hetzelfde percentage zet door en luistert de gehele show of serie. Dat biedt kansen voor jouw podcast! Waar veel bedrijven grote budgetten aan klantbinding uitgeven, zit er in de wereld van de podcast een haast natuurlijke flow in het behouden van een loyale doelgroep. Als je het een beetje goed doet, natuurlijk.

Autoriteit binnen jouw niche

Met een sterke podcast en relevante inhoud bouw jij aan thought leadership. Kennisdeling, storytelling, in gesprek gaan met interessante sprekers, passie en expertise delen zijn allemaal manieren waarop jij je als autoriteit neer kunt zetten  binnen jouw vakgebied. Zorg dan ook voor een goed uitgedacht programma met eventuele experts die jouw status kunnen helpen verhogen. Het mooie aan een podcast is daarin dat jouw luisteraar niet alleen hoort wat je zegt, maar ook daadwerkelijk luistert naar wat jij te vertellen hebt. Dit maakt de podcast ook uiterst geschikt in de B2B. 

Adverteren via podcast

Wil je niet zelf een podcast maken, maar toch profiteren van de voordelen? Dat kan doormiddel van online adverteren. Adverteren met behulp van een podcast is laagdrempelig en heeft een groot pluspunt: de luisteraars zijn zeer ontvangend. Een groot onderzoek van Nederlandse bodem, dat vorig jaar werd uitgevoerd, laat namelijk zien dat podcast luisteraars geen moeite hebben met reclame. Dit biedt jou als bedrijf mooie kansen voor het inzetten van advertenties. Adverteren via podcasts blijkt daarnaast enorm effectief. Het onderzoek laat zien dat 61% van de luisteraars na het horen van een gesponsord bericht in een podcast, proactief gaat zoeken naar desbetreffende merk en/of product. Er zijn verschillende manieren waarop adverteren via een podcast mogelijk is. Zo kun je een samenwerking aangaan met een podcast, waarin de host de ad inspreekt. Ook kun je gebruik maken van de zogenaamde pre-roll, waarin een reclame voorbij komt voordat de aflevering begint. Ideaal bij doelgroep targeting! Toch overtuigd om zelf die microfoon tevoorschijn te halen, ons persoonlijk favoriet? Dan kun je deze vullen met relevante content en eigen ads. Deze branded content kun je dan naar eigen wens, expertise en kennis vullen.

 

Ook zo enthousiast geworden over het toepassen van een podcasts voor jouw merk, maar weet je nog niet helemaal hoe? Neem contact met ons op; wij bieden een luisterend oor en een passende oplossing!


Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op ons contentmarketinglabel Storymatic.

storymatic logo
Author

Matina Kosta

published

2020-12-28

Share

Let's work together!

 

LEARN ABOUT US

CONTACT US