#teammonday 13: content recyclen 

Yes het is weer maandag! Dat is een hoop enthousiasme voor deze – voor veel mensen – minst favoriete dag van de week. Maar wij zijn #teammonday. Met deze maandagse update geven we je contentmarketing inspiratie om je week mee te kickstarten. Dus pak er een kop koffie of thee bij en enjoy! 


Duurzaamheid; een begrip wat je overal terugziet anno 2020. Of het nou gaat om de groenteburger op je bord, eerlijke mode of de manier waarop je omgaat met afval. Ja recyclen is ook zo’n leesgraag begrip. Maar heb jij er wel eens aan gedacht om jouw content te recyclen? Niet per se duurzaam voor het milieu, maar wel voor jouw tijd! Kun je in die extra tijd iets moois voor de wereld doen, en zo ben je alsnog duurzaam bezig. 

Voordelen van recyclen van content

Steeds meer bedrijven, content marketeers en tekstschrijvers realiseren zich dat het hergebruiken van bestaande content vele voordelen met zich meebrengt. Het meest voor de hand liggende voordeel is natuurlijk: tijdbesparing! From scratch starten, nieuwe onderwerpen bedenken en originele inhoud creëren is niet altijd nodig. Waarom zou je ook? Zeker als je door de jaren heen al veel waardevolle content hebt opgebouwd. Hartstikke zonde als men die content nooit meer ziet. 

Het biedt daarnaast kansen om te optimaliseren en te actualiseren. Say hello to goed scorende content voor jouw organisatie! Een ander groot voordeel is dat je opnieuw op de markt komt met je content en daarmee een groter bereik krijgt. Door dezelfde content in verschillende vormen aan te bieden, biedt zich een nieuw publiek aan. Content die inmiddels in het vergeethoekje was geraakt krijgt nu een veel langere levensduur. En wat dacht je van autoriteit? Wanneer jij herhaaldelijk kennis blijft delen over een specifiek onderwerp, zorg je er op die manier voor dat jouw doelgroep je als expert ziet.

Manieren om content te recyclen

Goed, een boel voordelen dus. Maar nu concreet. Op welke manieren kun jij dan duurzaam omgaan met jouw content? Hier volgen een aantal voorbeelden.


Giet het in een nieuw format

De makkelijkste manier om content te recyclen is door het in een nieuw jasje te steken.  Dit is bijvoorbeeld heel geschikt voor content die het al goed heeft gedaan. Zo voorkom je dat mensen het gevoel hebben dat je in de herhaling valt. Zet een blog om een video,, of giet de inhoud eens in een podcast. Dit noemen we content repurposing; het transformeren van bestaande content in een nieuw format. Andere vormen van content repurposing kunnen onder andere zijn: het schrijven van een whitepaper op basis van eerdere artikelen over een specifiek onderwerp, het refreshen van een oude powerpoint presentatie in slideshare, of een verzameling van je oude visuele content in een Pinterest board. Of zet een artikel of listicle eens om in een infographic! The sky is the limit. 


(SEO) optimalisatie

Je goedscorende content kun je het beste omzetten in andere stukken content. Kijk daarna eens naar content die het wat minder heeft gedaan. Zijn deze stukken geoptimaliseerd voor SEO? Neem deze inhoud eens kritisch onder de loep en optimaliseer waar nodig, om zo e vindbaarheid (nog) beter te maken. Dat kun je onder andere doen door meta(titels) aan te passen, de blog aan te vullen met informatie die actueel en relevant is voor je doelgroep. Maar denk ook aan de opbouw van het artikel en het gebruik van afbeeldingen. Zijn je zoekwoorden ook nog relevant? Gooi er een onderzoek tegenaan en verwerk deze in je gerecyclede stuk. 


Social media

Ook op social media kan het hergebruiken van je content meer waarde toevoegen. Dit kun je doen door een ander kanaal in te zetten en zo weer een nieuw publiek te vinden. Wil je echter binnen hetzelfde kanaal blijven promoten, dan is een effectieve manier om op te vallen het inzetten van visuele content. Maak er bijvoorbeeld een stories van of een afbeelding waarin je een relevante quote zet. Wees vooral niet bang om te herhalen op social media, het huidige algoritme en de snelheid van content maakt het gemakkelijk om er toch eens  tussendoor te glippen. Zelfs met jouw waardevolle, actuele en geoptimaliseerde content.


Wil jij meer tips over hoe je jouw content slim kunt recyclen, of heb je hulp nodig bij de optimalisatie ervan? Schroom dan niet om ons te benaderen. Wij delen onze kennis graag met je!

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op ons contentmarketinglabel Storymatic.

storymatic logo
Author

Matina Kosta

published

2020-11-30

Share

Let's work together!

 

LEARN ABOUT US

CONTACT US