Yes het is weer maandag! Dat is een hoop enthousiasme voor deze – voor veel mensen – minst favoriete dag van de week. Maar wij zijn #teammonday. Met deze maandagse update geven we je contentmarketing inspiratie om je week mee te kickstarten. Dus pak er een kop koffie of thee bij en enjoy! 


Een beeld zegt meer dan duizend woorden, zeker op socials, waar het vaak draait om kortere copy en sprekend beeld. Maar hoe zorg jij er nou voor dat je een unieke, visuele identiteit ontwikkelt waardoor je blijft opvallen en de lezer doet stoppen met scrollen? Of nog beter: terug scrollt! Wij geven je vijf beeldige tips.

1. Gebruik duidelijke beeldtaal

Wie regelmatig door de sociale media scrollt komt terecht in een oceaan vol met content. Een fikse uitdaging om daartussen op te vallen met jouw bedrijf en/of merk. Toch is het mogelijk! Hoe dan? Door duidelijke beeldtaal te vormen. Dat wil zeggen dat je een richtlijn aangeeft over de kwaliteit van jouw content. Vorm een beleid rondom je visualisatie in de breedste zin van het woord; fotografie, video, data, info. Dit gaat dus verder dan alleen een goed logo of herkenning in de header van je socials. Denk na over welke sfeer je neer wil zetten als merk en/of bedrijf.

2. Plaats videocontent

Of het nou een kanaal is wat je persoonlijk gebruikt of niet, we kunnen er niet meer omheen: bewegend beeld is de toekomst. Zo heeft Instagram al een tijdje terug, naast stories, ook reels geïntroduceerd. TikTok is het snelst groeiende platform, zeker onder de jongere doelgroep en zelfs LinkedIn heeft nu de mogelijkheid om een story te plaatsen. Het overgrote deel van het internetverkeer is videocontent tegenwoordig, dus genoeg kansen daar! Daarnaast blijkt dat video beter bij de doelgroep blijft hangen dan tekst, waardoor het een waardevolle toevoeging is aan jouw marketingstrategie. Denk altijd goed na over het doel van je content, de duur van zo’n video, het medium wat je gaat gebruiken en je doelgroep.  

3. Bewegend beeld deel twee

Gifjes; wie kent ze niet. Een korte, snelle, bewegende afbeelding, die net een extra beleving kan toevoegen aan je content. Zeker op socials kan een gif van waarde zijn! Hoe je een zakelijke waarde aan een gif kan toevoegen? Denk eens aan een kijkje achter de schermen, de introductie van een nieuw product of het delen van een instructie. Heb je wat handige creatievelingen in huis, dan kan je zelfs denken aan een eigen ‘gif-keyboard’, een soort database met gifjes die je zelf samenstelt en gebruikt. 

4. Laat beeld en tekst elkaar versterken

Humor doet het vaak goed. Dit kun je visueel bijvoorbeeld toepassen in de vorm van een meme. En laat je niet beperken door je eigen verbeelding, want een meme hoeft niet per definitie bij een fun, creatief bedrijf te worden gebruikt. Ook een serieuze onderneming kan best scoren met een beetje humor, mits je op een aantal zaken let. Wees relevant naar je merk en naar je doelgroep. Bouw daarna een soort database op, zo kun je gemakkelijk je eigen memes maken. Maak je gebruik van bestaande, hou dan rekening met het feit dat een meme over het algemeen een korte levensduur heeft en je ze dus snel moet toepassen. Heb je een creatieve, catchy meme te pakken kan je overnight viral gaan. Dat kan weer snel tot nieuwe leads zorgen en laten we eerlijk zijn: een relatie met iemand zonder gevoel voor humor kan je je haast niet voorstellen toch?

5. The real deal

Laat zien wie je echt bent, of dat nou is door het ontbreken van een filter of door juist inside informatie te delen (denk aan het voorstellen van je personeel of een kijkje in de keuken). Door de overload aan content in onze huidige maatschappij en gemaakte, neppe content, zien we steeds meer een trend om echt te zijn. De hartjesogen, gladde huid en gemaakte perfectie kennen we nou wel. We get it: je kunt photoshoppen! Gefeliciteerd. Maar laat nu eens je authentieke kant zien, of dat nou als persoon, bedrijf of merk is. De Stories functie binnen veel van de sociale platformen leent zich daar uitstekend voor. Door dit op een consistente manier te doen creëer je herkenning, kan je community groeien en zorg je voor engagement. Men zal eerder loyaal zijn aan je merk, omdat er een mate van identificatie is. Uiteindelijk zijn we allemaal maar gewoon échte mensen.

Wil jij meer grip krijgen op de visuele stempel die je op jouw socials achterlaat? Schroom niet om contact met onze social media experts op te nemen. 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op ons contentmarketinglabel Storymatic.

storymatic logo
Author

Matina Kosta

published

2020-11-23

Share