Yes het is weer maandag! Dat is een hoop enthousiasme voor deze – voor veel mensen – minst favoriete dag van de week. Maar wij zijn #teammonday. Met deze maandagse update geven we je contentmarketing inspiratie om je week mee te kickstarten. Dus pak er een kop koffie of thee bij en enjoy!

 

De #teammonday is terug van weggeweest! Vanaf nu zullen wij weer wekelijks onze kennis over contentmarketing met je delen. Deze week gaan we bespreken hoe jij een succesvolle CTA schrijft.  CTA staat voor call-to-action en is eigenlijk niets minder dan de aanmoediging om een volgende handeling te verrichten op je website. Een goede CTA zorgt ervoor dat jouw conversie door het dak schiet, terwijl een slechte ervoor kan zorgen dat niemand doorklikt. Dat wil je natuurlijk voorkomen en daarom gaan wij je helpen met een aantal handige tips!

1. Bepaal je doel

Eigenlijk is deze tip van toepassing op elke vorm van content die je maakt. Denk goed na over wat je wil bereiken en over je customer journey. Wij gebruiken zelf graag het AIDA model. Dit marketingmodel staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Wanneer je de aandacht hebt getrokken met je content en interesse, plus een specifieke behoefte bij je lezer hebt aangemoedigd, komt daar de laatste stap in de journey aan bod: actie! Het is een call-to-action, dus vanzelfsprekend wil je dat de bezoeker overgaat tot actie. Maar wat wil je specifiek dat de lezer doet? Gaat het je om het invullen van een contactformulier of moet de lezer zijn e-mailadres achterlaten? Twee verschillende invalshoeken, die een hele andere CTA nodig hebben.

2. Wees actiegericht

Een call-to-action is (vaak) kort doch krachtig. De tekst moet to the point zijn en mensen tot directe actie over laten gaan. Het schrijven ervan is lastig, want hoe korter de tekst, hoe moeilijker het wordt om iets effectiefs neer te zetten. Daarom adviseren we de gebiedende wijs te gebruiken. Maar het is niet de bedoeling dat je dwingend overkomt, want uiteindelijk wil je converteren en niet de bezoeker afschrikken. Wil je de lezer bijvoorbeeld op een button laten klikken om voorwaarden te lezen, gebruik dan “Lees de voorwaarden’’ ipv ‘’Klik hier’’.

3. Vermijd frictie

Vermijd wrijving door woorden te gebruiken die de lezer de indruk geeft dat hij of zij iets ervoor moet opgeven. Of dat nou tijd, geld of energie is. Woorden als koop, geef, dien in, etc. zijn woorden die je beter kan vermijden in een call-to-action. Als tegenhanger kan je juist het beste een voordeel in je CTA verwerken. Op deze manier maak je hem aantrekkelijker en zal uiteindelijk je conversie stijgen. Denk aan woorden als ‘vrijblijvend’, ‘ontvang’, ‘ontdek’.  Dit soort woorden geven het gevoel dat de actie direct iets oplevert. Door te focussen op de voordelen, kun je op een goede manier aan de lezer laten zien wat hij of zij kan verwachten, na de klik. 

4. Verbind aan gevoel

Het gebruiken van emotie en inspelen op het gevoel kan een sterke motivatie zijn om iemand iets te laten doen. Een mooi voorbeeld is Spotify. Deze digitale muziekservice is voor iedereen gratis te gebruiken. Echter word je, voor de ultieme ervaring zonder reclames, aangespoord tot het nemen van een premium abonnement. ‘’Geniet volop. Ga voor premium. Neem een gratis proefabonnement.” Kort, pakkend en creatief! Een creatieve zin voor je concrete CTA werkt sowieso erg goed om aan het gevoel te verbinden; bedrijven zoals Netflix (Watch Anywhere. Cancel Anytime), Heineken (Open your world) en Skype (Praat. Chat. Werk samen) doen dat goed. We zetten hier wel direct een kanttekening bij. Uiteindelijk is het namelijk het belangrijkst dat de bezoeker klikt op jouw call-to action. Zorg er dus voor dat de overtuiging niet ondergesneeuwd raakt door creatieve ‘fluff’. 

5. Experimenteer

Last but not least: experimenteer! Ja, dit zul je vaker horen binnen de marketing, maar zo is het wel. Testen, experimenteren en uitproberen geeft je inzichten die relevant zijn in jouw branche en voor jouw doelgroep. Een nuanceverschil, zoals een ander woord in de CTA, kan al groot verschil maken voor de uiteindelijke conversie. Nog een kleine extra tip van ons: Experimenteer ook met de plaatsing van je call-to-action. e wilt natuurlijk dat deze duidelijk zichtbaar is, en hierbij kunnen Zo kleurgebruik, vormen, grootte en andere visuele aspecten een hele grote rol bij spelen.

Wat is jouw gouden CTA? Give us a call (to action!) om het ons te laten weten.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op ons contentmarketinglabel Storymatic.

storymatic logo
Author

Matina Kosta

published

2020-11-09

Share