Yes het is weer maandag! Dat is een hoop enthousiasme voor deze – voor veel mensen – minst favoriete dag van de week. Maar wij zijn #teammonday. Met deze maandagse update geven we je contentmarketing inspiratie om je week mee te kickstarten. Dus pak er een kop koffie of thee bij en enjoy!

 

Deze #teamonday is er eentje met een vooruitkijkende blik op Instagram Guides. Het almaar groeiende visuele platform kwam in mei met het nieuws dat ze een nieuwe functie aan het uitrollen waren: Guides. Dit zijn een soort mini-blogs die je samenstelt met behulp van eerder geposte content op je feed of je IGTV. Denk bijvoorbeeld aan ‘how to’s’, stappenplannen of andere lijstjes. Deze lijstjes hebben hun eigen plek binnen je profiel. Je kunt ze vinden in de tabjes op je profiel waar ook IGTV’s of je getagde berichten te zien zijn. Het voordeel van deze Guides is dat je content een stuk langer houdbaar is dan je Instagram Stories, en beter vindbaar dan de content die je ooit op je feed hebt gepost. Guides kunnen gedeeld worden via Stories, DM’s en worden volgens Instagram ook zichtbaar in de Explore sectie.

Voorbeeld van Instagram guide: Instagram van Headspace

Instagram zelf zegt dat o.a. de Guides er aan bijdragen dat je op het platform makkelijk betrouwbare informatie en inspiratie van je favoriete accounts kunt vinden. Voorlopig is de functionaliteit enkel beschikbaar voor een beperkt aantal wellness accounts, om zo mental health te stimuleren tijdens de COVID-19 crisis. Zoals bijvoorbeeld @Headspace_aus. Maar dat deze nieuwe feature nog niet voor iedereen beschikbaar is, betekent niet dat je er niet alvast mee aan de slag kunt. De content die je vandaag maakt, kun je morgen (of whenever Guides ook voor jouw account beschikbaar is) live zetten.

Daarom hebben we hier voor jou een heuse Instagram Guide gemaakt hoe je een Instagram Guide maakt. Instaception, anyone?

Nr.1 bepaal het onderwerp van je Guide

Wat zijn de onderwerpen die jij onder de aandacht wilt brengen vanuit je merk? Denk bijvoorbeeld aan tips voor het afsluiten van een hypotheek, of je bedrijfscultuur die je wilt laten zien aan toekomstige medewerkers. Zolang het maar past binnen jouw merkverhaal, content domein en doelstellingen.

Voorbeeld van Instagram guide: Instagram van Headspace

Nr. 2 wat wil je vertellen

Aan de hand van je gekozen onderwerp, bepaal je welke informatie er in je Guide moet komen. Dus, waar moet je allemaal aan denken wanneer er een hypotheek afgesloten moet worden? Wat is vervolgens de juiste volgorde van die tips? Of wat zijn de vijf meest kenmerkende eigenschappen binnen jouw organisatie, zodat die bedrijfscultuur echt goed naar voren komt?

Nr. 3 verzamel de content die je al hebt over dit onderwerp

Heb je al een paar keer een post geplaatst over het door jou gekozen onderwerp? Perfect, dan is een deel van het werk al gedaan. De foto’s of video’s die al op je feed of op je IGTV staan, kun je namelijk hergebruiken in je Guides, met een andere tekst. Bijkomend voordeel is dat het beeld vanuit je Guide dus ook weer teruglinkt naar die originele post, die op deze manier ook weer wat extra exposure kan krijgen. Je kunt overigens ook posts van anderen gebruiken in je Guide. Handig en sympathiek als je bijvoorbeeld een partnership hebt met een andere organisatie.

Voorbeeld van Instagram guide: Instagram van Headspace

Nr. 4 creëer de content die je nog mist

Heb je nog niet eerder gepost over het onderwerp waar je een Guide over maakt of mis je nog onderdelen? Dan moet je die posts eerst bedenken, maken en publishen op je feed. Dat is iets meer werk, maar een bijkomend voordeel is wel dat je helemaal from scratch kan bepalen hoe jouw mini-blog eruit komt te zien. De teksten voor in je Guide kun je nu ook gaan schrijven. Uiteraard kun je ook de teksten die horen bij de eerder gepubliceerde content opnieuw gebruiken. Pas er wel op dat je in je Guide extra toegevoegde waarde biedt, en niet alleen maar copy + paste wat je al had.

Nr. 5 and now you wait!

Zet  nu je content klaar, sit back and relax. Het voelt een beetje gek om te zeggen, maar je hebt nu gedaan wat je kon doen. Nu is het wachten totdat Instagram de Guides functionaliteit voor alle bedrijfs- en creator profielen openzet. 

Ga jij je eerste Guide al opstellen, en waarover? Laat het ons vooral weten, we zijn benieuwd! Wij hebben de eerste drie in ieder geval al op de planning staan.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op ons contentmarketinglabel Storymatic.

storymatic logo
Author

published

Share
Share