Storm Ciara laat haar sporen achter in Nederland. Maar dat weerhoudt ons er niet van om te zorgen dat jouw week helemaal goed begint! Met ons #teammonday blog geven we je om de week een overzicht van alles wat er gebeurt in de wereld van content en social media. En dat is niet alles: bij iedere update krijg je van ons een tip. Zodat jij deze ontwikkelingen in jouw voordeel kunt gebruiken, en direct kunt implementeren! 

 
 

Advertenties naar IGTV

Instagram bevestigt aan techplatform Techcrunch dat zij bezig zijn met de ontwikkeling van een Instagram Partner Program. Dit zal als doel hebben om het adverteren in video’s die op Instagram TV verschijnen mogelijk te maken. Hoe het (waarschijnlijk) gaat werken? Wanneer een video gepost wordt, verschijnt in het midden van de video een advertentie. Dit is gebaseerd op de Facebook Watch omgeving en hoe daar op dit moment advertenties worden weergegeven.

Wat moet ik hiermee? 

Voor adverteerders en bedrijven biedt dit de kans om een extra optie aan hun advertentie-portfolio toe te voegen. Naast de snelle advertenties die nodig zijn voor Instagram Stories en de scrollbare timeline ads, kan dit een interessante manier zijn om je kijkers beter betrokken te houden bij jouw advertenties. Ze willen graag de video die ze op dat moment zien afkijken, waardoor ze sneller geneigd zijn om met meer aandacht naar jouw boodschap te kijken. Een ontwikkeling om zeker in de gaten te houden, dus! 

 

Lelijke memes als campagne tactiek

Memes: we kennen ze allemaal, maar ze zelf maken is een kunst op zich. Daar weet de VVD alles van: dit account is namelijk sinds een tijdje een andere weg ingeslagen en post enkel en alleen memes. En volgens een groot deel van de volgers van dit account zijn dit slechte memes. Maken deze volgers zich daar boos over? Jazeker. Helpen ze daar de VVD mee? Jazeker, want dit is een bewuste strategie. De partij betaalde de afgelopen maanden flink om onder (tien)duizenden Instagram gebruikers tussen de 18 en 35 jaar reclame voor dit account te maken. En niet onbelangrijk: het werkt. Onderzoek van Brandpunt+ laat zien dat de allerlelijkste memes gemiddeld ongeveer twee keer zoveel likes hebben als overige posts (2.000 vs. 900, zonder advertising). De reacties zijn dus wel wisselend, maar dat mensen bereikt worden is een ding dat zeker is.

Wat moet ik hiermee? 

Kijk eens met een kritisch oog naar je eigen content! De strategie van VVD werkt, maar we zeggen natuurlijk niet dat je nu direct naar een memegenerator moet googlen. De VVD maakt nu, in plaats van berichten waarin alleen hun eigen boodschap naar voren komt, meer content die hun doelgroep op een andere manier raakt. Daarnaast is het interessant om de tactiek eens onder de loep te leggen: Haat leidt tot shares, wat het bereik van de zender weer vergroot. Als dat bereik er eenmaal is kan in een later stadium ook meer praktische content verspreid worden, om bijvoorbeeld mensen op te roepen om te gaan stemmen. Of deze aanpak ze uiteindelijk windeieren gaat leggen valt nog te bezien, maar een interessante wisseling van strategie is het zeker! 

 bron: Instagram VVD (https://www.instagram.com/vvd/)

Is ‘growth hacking’ een bedreiging voor het bouwen van een sterk merk?

Een vraag die als kop boven een artikel van Emerce prijkt. Het buzzword in marketing, growth hacking dus, dat is overgenomen van start-ups, staat eigenlijk voor een systeem waarin trial & error centraal staan. Maar kun je door maar ‘wat te proberen’ eigen wel een sterk merk bouwen? Emerce beantwoordt deze vraag met een volmondige ja, mits een stelregel van sommige growth hackers achterwege wordt gelaten. Dat is namelijk dat branding een onderdeel is van het zogenaamde immuunsysteem van een organisatie, net zoals legal, compliance en procurement. Allemaal beperkende factoren. Wanneer branding als integraal onderdeel van growth hacking wordt beschouwd, kunnen de twee elkaar enorm versterken. Zoals Emerce het stelt: “Growth hacking kan en moet meer zijn dan korte termijn conversie-optimalisatie. Het heeft zoveel meer potentieel dan alleen gebruikt te worden als een tactisch instrument. Door de branding competenties en affiniteit van growth hackers te vergroten, kunnen we ervoor zorgen dat growth hacking niet alleen past binnen, maar ook bijdraagt aan de lange termijn bedrijfsstrategie. Dit is nog belangrijker nu growth hacking niet meer alleen binnen startups, maar ook steeds vaker wordt toegepast in grote merkgedreven organisaties. “

Wat moet ik hiermee? 

Om te beginnen het gehele artikel van Emerce lezen, als dit een onderwerp is waar je interesse ligt! Daarnaast kan het heel interessant zijn om je verder te verdiepen in bijvoorbeeld growth-hacking, als dat niet al iets is waar je organisatie al mee bezig is. Een aantal merken die op dit moment niet meer weg zijn te denken uit het landschap (IKEA, Netflix) zijn groot geworden door Growth hacking, maar door het te combineren met een sterk merk en alles wat daarbij komt kijken. Lees en leer, dus!

Klaar om je eigen Netflix te bouwen, of begin je eerst bij adverteren op IGTV? Welke van beiden het ook is: na het lezen van deze #teammonday ben je in ieder geval klaar om deze week te veroveren. 

In de #teammonday delen we om de week de meest relevante updates op het gebied van content en social media. Maar we willen je niet alleen informeren, maar ook helpen met het verbeteren van je content! Daarom geven we bij iedere update ook een tip, zodat jij ze direct in jouw voordeel kunt gebruiken. 

 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op ons contentmarketinglabel Storymatic.

storymatic logo
published

2020-02-10

Share