De laatste maandag van 2020! De dagen tussen kerst en oud en nieuw zijn altijd een grijs gebied wanneer het op werk aan komt. Voor als je vergeten was welke dag het is vandaag: het is dus weer maandag. En dat betekent dat ook op deze bijzondere maandag er weer een nieuwe #teammonday voor je klaarstaat. Want ook als je vrij bent is het goed om op de hoogte te blijven van al het social en content news. De tips die we je meegeven over hoe je deze voor jezelf in kunt zetten, kun je in je achterhoofd houden voor het nieuwe jaar.

 

De politiek van sociale media

Social media en verkiezingen: een onderwerp dat altijd controverse met zich meebrengt. Twitter was het eerste sociale medium dat stopte met het tonen van betaalde politieke berichten. Facebook staat daar recht tegenover, met als argument dat zij gebruikers niet willen censureren (maar waarschijnlijk vooral geen miljoenen mis willen lopen). Nu is Spotify in het nieuws, omdat ze hebben besloten politieke advertenties in de ban te doen. Voor nu, in ieder geval, want in het statement dat ze hierover hebben gemaakt staat dat ze deze beslissing over een tijd opnieuw gaan evaluaren. 

 

Wat moet ik hiermee? 

Tenzij je van plan bent politieke advertenties op te zetten: niet zo heel veel. Maar wat wel interessant is, is om eens na te denken over de keuze die je maakt voor platforms waarop je je advertenties uitzet. Zoals we weten daalde na ‘Cambridge Analytica’ het beursaandeel van Facebook heel sterk na het schandaal, en werd het platform als onbetrouwbaar gezien waardoor veel gebruikers hun profielen verwijderden. Deze schade lijkt in 2019 redelijk omgedraaid te zijn (de app groeide dit jaar voor het eerst weer na de schandalen in 2018). Maar de manier waarop gebruikers de betrouwbaarheid van een platform inschatten kan natuurlijk ook invloed hebben op hoe ze jouw advertentie op datzelfde platform beoordelen. Dus wil je een boodschap overbrengen waarvoor gebruikers sterk overtuigd moeten worden van jou als bedrijf? Denk er dan eens over na op welk platform je hiervoor een advertentie uit gaat zetten als het aankomt op betrouwbaarheid! 



2020 here we come 

Marketingfacts deelt een lijstje met hun voorspellingen met betrekking tot social media in 2020. Relevante inzichten die jij natuurlijk direct concreet kunt meenemen in je strategie, dus deze willen we je niet onthouden. We zetten de meest relevante hier voor je op een rijtje! 

1. Stories, stories en nog eens Stories

Voor Instagrammers zijn Stories natuurlijk aan de orde van de dag, maar komend jaar zullen bedrijven dit ook steeds meer meenemen in hun strategie. Dit jaar werden hierin door veel organisaties al de eerste stappen gemaakt, maar het komende jaar zal dit voor veel bedrijven een integraal onderdeel worden van de marketingstrategie.

2. TikTok for business

Gen Z & TikTok zijn een match made in heaven. Al meer dan 1 miljoen Nederlandse kinderen delen video’s via dit platform, en spenderen gemiddeld 45 minuten op het platform. Een grote kans voor bedrijven natuurlijk, dus hier ligt een mooie kans voor 2020!

3. Bereik > likes 

Zoals we in een vorig blog al vertelden heeft Instagram het aantal likes op posts voor een groot deel van haar gebruikers verborgen. Ook Facebook is momenteel aan het testen met ditzelfde principe. Dit zal ervoor zorgen dat de measurebles van social media vooral zullen zitten in KPI’s als bereik en weergaven. 

4. Micro is het nieuwe macro

Het vertrouwen in influencers is in het afgelopen jaar gedaalddoor een aantal flops op social media van grote influencers. Daarom zal de focus in het komende jaar overgaan naar influencers met een kleiner bereik, zogenaamde micro-influencers. Het vertrouwen in dit type influencers is hoger, waardoor samenwerkingen meer op kunnen leveren. 

5. Pinterest advertising wordt booming

Ben jij na het lezen van dit artikel aan het nadenken over welke kanalen je in wil zetten voor je advertenties? Denk dan eens aan Pinterest! Sinds dit jaar is het namelijk mogelijk om te adverteren op dit kanaal, en dat is een hele interessante ontwikkeling voor adverteerders. Gebruikers zijn namelijk op zoek naar inspiratie, en hebben daarmee een veel hogere koopintentie dan gebruikers op andere platforms. Neem Pinterest dus zeker mee als optie in je advertising! 

-

Na deze laatste update van 2019 ben jij helemaal klaar om in het nieuwe jaar weer fris aan de slag te gaan met alles wat met content en social media te maken heeft. Wees voorzichtig met vuurwerk, en alvast een gelukkig nieuwjaar namens iedereen hier bij Strangelove Group! 




Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op ons contentmarketinglabel Storymatic.

storymatic logo
published

2019-12-30

Share