Strangelove legt basis voor merkidentiteit millennial-loterij Raffl'd

Auteur

Matthijs van der Pol

Gepubliceerd

2018-06-14

Delen

In 2017 werd bureau Strangelove benaderd door het Britse Lottovate om een merkidentiteit te ontwikkelen voor een nieuwe loterij, waar het  draait om het winnen van ervaringen in plaats van geld. Uit deze opdracht werd Raffl’d geboren!

De lancering van Raffl’d is vandaag groot nieuws in de Nederlandse loterijwereld. Na maar liefst dertig jaar zonder concurrentie van buitenaf te hebben gefunctioneerd, krijgen gevestigde loterijen als de Postcodeloterij, Staatsloterij en Vriendenloterij er eindelijk weer een nieuwe marktspeler bij. 

Het Britse Zeal, in de UK bekend van grote loterijen als MyLotto24, start met dochter Lottovate de nieuwe loterij Raffl’d. De naam is afgeleid van het Engelse woord Raffle dat loterij betekent. Binnenkort start de eerste trekking.

Lottovate heeft als missie om de ingedutte wereld van de loterijen wakker te schudden met nieuwe initiatieven, waarbij een sterke focus is op jonge loterijdeelnemers. Naast Nederland, waar de Kansspelautoriteit sinds jaren weer een nieuwe vergunning verleende, is ook Noorwegen een van de landen waar naartoe wordt uitgebreid. 

Onderzoek van Lottovate onder de jonge doelgroep wees uit dat de millennial best geïnteresseerd is in loterijen waarvan een groot deel van de opbrengsten haar het goede doel gaat. Maar dat ze qua prijzen wat minder warm lopen voor grote geldbedragen. Wat ze wel willen winnen? Een ervaring, die gedeeld kan worden met vrienden en getoond kan worden op social media.

Met die briefing, inclusief doelgroeponderzoek met uitgebreide interviews, kwam Lottovate vorig jaar bij Strangelove terecht. Het verzoek was om deze loterij een naam te geven en een aansprekende merkidentiteit te ontwikkelen. Strangelove ging hiervoor diepgaand te rade bij de eigen medewerkers, die voor een deel uit de kern van de doelgroep bestaan. 

In de uitwerking van de merkidentiteit werd voor een aantal elementen gekozen die in het eindresultaat terug te zien zijn. Het speelse. Het feestelijke. Het gevoel dat het leven kunt vieren. Raffl’d draait heel erg om samen. Om samen meedoen. Om samen winnen. Je wint tenslotte telkens een prijs voor vier personen. Samen spelen, vergroot de winkans! 

Strangelove is erg trots dat Raffl’d nu staat en klaar is om de loterijmarkt voor millennials een welverdiende boost te geven. Ook een kansje wagen? Kijk hier.