Recruitment marketing: zo haal je de ideale kandidaat binnen voor minder kosten

In het hedendaagse digitale tijdperk veranderen er een heleboel dingen. Van de manier waarop we boodschappen doen tot de manier waarop we daten; there’s an app for that. Ook de wijze waarop we nieuw talent werven voor onze bedrijven verandert hiermee. Want jouw cultuur, merkverhaal en functieomschrijvingen liggen op de straten van het wereldwijde web. Naast die van je concurrenten die, dankzij de krapte op de arbeidsmarkt, ook op zoek zijn naar diezelfde talenten. Dus hoe haal je in deze nieuwe realiteit de beste kandidaten binnen?  

 

Het antwoord is: start met denken vanuit de kandidaat, in plaats vanuit de functie en jouw bedrijf. Wie is nou dat toptalent dat je aan wil nemen, wat zoekt hij/zij in een werkomgeving, en waar kun je ze vinden? Spiegel dat aan wat jij te bieden hebt en pas vervolgens je vacatureteksten en je recruitmentproces aan op die perfecte kandidaat. Jij gaat hen opzoeken, in plaats van andersom. 

 

Wat betekent dat nou concreet? 

De vacature
Een vacaturetekst schrijven waarbij mensen niet in slaap vallen of die niet bol staat van de clichés; het is nog een hele kunst. Maar wel een belangrijke kunst. Schrijf ‘m dus niet vanuit jezelf, maar gebruik het onderzoek wat je gedaan hebt naar de ideale kandidaat. Laat zien dat jij ze kunt bieden waar ze naar op zoek zijn. Wees transparant over de voorwaarden, realistisch over de functie en pas je tone-of-voice aan op het talent dat je zoekt. Want als die talenten 27-jarige whizzkids zijn, dan trek je ze niet over de streep door ze aan te spreken met ‘u’ of door de standaard opsomming van ‘marktconform salaris, stressbestendig en go-getters’ erin te gooien. Dan rollen ze wellicht even verontwaardigd met hun ogen, maar that’s about it. 

 

Recruitment
Je kunt je vacature op een van de honderden jobboards gooien. Maar zit die kandidaat daar ook echt? Sterker nog, misschien is jouw ideale nieuwe werknemer zich er nog helemaal niet van bewust dat hij of zij een nieuwe job zoekt, en dus totaal niet actief op vacaturesites. Daarom kun je de te vervullen functie beter verspreiden op de plekken waar jouw doelgroep zich sowieso bevindt. Denk aan social media advertising en display ads. Doordat je inmiddels zoveel weet van de kandidaat, kunnen je advertenties op echt relevante plekken gepresenteerd worden. 

 

Betere kandidaten voor lagere kosten 
Naast het feit dat je bereik en manier van communicatie met dit type recruitment beter zijn, liggen de kosten veelal lager dan in het klassieke recruitmentsysteem. Je filtert namelijk in een eerder stadium al een deel van de niet geschikte kandidaten eruit. Én je bereikt mensen die passen binnen het functieprofiel, maar wellicht nog niet over een nieuwe baan nagedacht hadden. In de tijd dat een recruiter een belletje heeft gepleegd naar een potentiële kandidaat, heeft jouw advertentie 30 keer zoveel personen bereikt. You do the math! 

 

Interesse?
Wij noemen deze manier van recruitment marketing: Data2Talent. We helpen je er graag mee! Neem vrijblijvend contact met ons op voor een brainstormsessie, waarin we kunnen kijken wat de beste optie is voor jouw wensen. 

This story was originally published on our contentmarketing label Storymatic.

storymatic logo
published

2019-10-31

Share