‘Ik wist niet dat ik dit in me had’

Auteur

Matthijs van der Pol

Gepubliceerd

2018-03-30

Delen

Bureau Strangelove is de eerste pilotlocatie in Nederland voor de productieve werkdrug Shine die zowel de creativiteit als de werklust bevordert. Voorlopige resultaten zijn boven verwachting.

Kennismaking

Drie jaar geleden vond de eerste kennismaking plaats, vertelt Vincent van Dijk, mede-oprichter van het Amsterdamse Bureau Strangelove. Van Dijk werd via-via benaderd door een buitenlandse ontwikkelaar van designer drugs die hem verzekerde dat hij iets bijzonders in handen had. Het door hem gecreëerde middel dat hij Shine noemt, werd bijna magische kwaliteiten toegedicht. “Nu ben ik wel bekend met verkooppraatjes. In het begin was ik dus vooral erg sceptisch.”

'Simon'

De samensteller van het drugsrecept, door Van Dijk ‘Simon’ genoemd, bleef echter aandringen. Van Dijk was echter huiverig om de eigen medewerkers als proefkonijn te gebruiken. Daarom besloot hij het middel eerst op zichzelf uit te proberen, tijdens een weekend in de provincie. “Ik wilde zeker zijn dat ik in een omgeving was waar weinig kapot kon gaan.”

 

Hij overtuigde zijn vriendin om als een soort bodyguard een oogje in het zeil te houden. Zij zat broodnuchter klaar met suikerwater, een EHBO-pakket en het nummer van de plaatselijke huisarts. Voor het geval er iets mis ging.

Bliksemflits in alle kleuren van de regenboog

Die eerste ervaring zal Van Dijk niet snel vergeten. Het was, zo omschrijft hij het, alsof een bliksemflits in alle kleuren van de regenboog door zijn lichaam schoot. De uitwerking bleef niet beperkt tot zijn fysiek, zegt Van Dijk: “Mijn brein! Waar ik normaal al redelijk snel kan schakelen en analyseren, ging er nu echt een circusvoorstelling in m’n hoofd van start. De creatieve invallen buitelden als een stel acrobaten over elkaar heen.”

Werktrip

In plaats van passief afwachten tot de trip weer voorbij was, zette Van Dijk zich aan het werk. In de acht uur die volgden zette hij achtereenvolgens een business plan voor een bevriende onderneming in elkaar en bedacht hij het concept en de propositie voor een nieuwe campagne. Van Dijk kijkt nog steeds een beetje beduusd als hij aan die eerste keer terugdenkt: “Het was echt waanzinnig. Ik wist niet dat ik dit in me had.”

 

Waar hij vooral erg tevreden over was, was de duur van de creatieve, energieke werktrip die Shine teweeg brengt. “Simon vertelde dat hij de dosering precies had aangepast aan de lengte van een gemiddelde werkdag. Wie een halve dag werkt, kan gewoon een halfje nemen.”

De Shinedealer van het kantoor

Na de eerste rush besloot Van Dijk het middel Shine ook bij zijn team te introduceren. Hierbij was hij zich natuurlijk wel bewust van de risico’s. Daarom tekende iedereen een NAA (Non Addiction Agreement) waarmee Van Dijk zich verschoonde van enige aansprakelijkheid. Hij ziet hierin geen enkel ethisch bezwaar: “Als je in Nederland op iedere hoek van de straat alcohol kan kopen, waarom zou dit dan een probleem zijn?”

 

Dat hij nu zo’n beetje als de Shinedealer op kantoor wordt gezien, ziet Van Dijk wel als een grappige bijkomstigheid. ’s Ochtends komen sommige mensen uit zijn team al voor de koffie bij hem voor de dagelijkse dosis. Volgens Van Dijk is dat geen enkel probleem: “Zolang je er goed bij blijft eten kan Shinegebruik weinig kwaad.”

Strangelove 'Shined'

Hij vindt dat er niet te veel op negatieve kanten moeten worden ingezoomd. Sinds heel Strangelove ‘aan de Shine is’, zijn de prestaties van het creatieve bureau namelijk enorm toegenomen. Van Dijk zegt dat de kwaliteit er op vooruit gegaan en dat dit ook te zien aan de tevredenheidsscore van klanten. Van Dijk: “Ik durf wel te zeggen dat wij dankzij Shine steeds meer shinen.”

Enthousiast geworden over Shine? Het is natuurlijk een grapje (1 april!), wij houden het hier op een vrijdagmiddagborrel.

Maak kennis met Chris, onze nieuwe medewerker

Chris de Sarandy komt uit de buurt van Leatherhead in Surrey een plaatsje dat drie kwartier van Londen is verwijderd. Sinds een paar weken versterkt Chris het team van lead designer Mike.

De 5 richtlijnen van UX (en wat UX betekent)

Amber Krijt en Carel Ober vormen binnen Strangelove samen het UX team. Samen zetten ze de vijf belangrijkste pijlers voor een effectieve UX-strategie op een rij. “Ook voor user interfaces geldt: het draait niet om de digitale mogelijkheden maar om de menselijke behoeften.”