Online adverteren: deze tools gaan je helpen

Online tools, de vertaling verklapt het al: gereedschappen die je helpen een bepaalde (digitale) klus te klaren. Ze nemen werk uit handen en maken het werkleven hiermee een stuk efficiënter. Dat is ook zeker het geval wanneer je online gaat adverteren. 

We delen 5 handige tools die wij gebruiken om de Facebook en Google ads van onze klanten te optimaliseren.

digitalmarketing_tools_for_online_advertising

Keyword optimalisatie met Keywordtool

Een account optimaliseren zonder een keyword tool is een no go. Wij zijn fan van Keywordtool.io. Vul je zoekwoord in en filter erop los; locatie, taal, medium, max CPC, zoek volume, hoge of lage competitie. Waarom is filteren zo fijn? Je wilt alleen keywords gebruiken die relevant zijn en waar niet veel competitie op is. Competitieve keywords hebben vaak een hoge CPC (cost per click).
Nog een handigheidje van deze tool; je kunt keywords uitsluiten zodat je nog sneller een lijst met relevante zoekwoord suggesties creëert. Nog niet voldoende keywords gevonden? Wellicht vind je onder het kopje “Related Keywords” precies wat je nodig hebt.

Keywordtool.io biedt zowel een gratis als betaalde versie aan. Het grote verschil: met Pro ontvang je dubbel zoveel keywords en daardoor heb je een grotere kans dat je ook meer relevante keywords vindt om te gebruiken voor je website. 

Keyword matchen met Keyword match type tool

Match types zijn variabelen die kunnen worden ingesteld op keywords om controle te hebben over welke zoekopdrachten jouw advertenties getoond worden. Er zijn 4 verschillende soorten match types, namelijk; broad match, broad match modifiers, phrase match en exact match. Je hebt twee opties: Of je fabriceert zelf alle mogelijke combinaties in Excel of je gebruikt deze handige tool. Vul je keywords in en kies welke match types je allemaal nodig hebt. Klik op “Make keyword list” en tada! Al je keywords in hun juiste vorm en alle mogelijke combinaties op een rijtje. Deze tool gaat je een hoop tijd schelen!

Maak en wijzig je ads met Google Editor

Google Editor is toch wel onze favoriet. Met Editor kun je zowel een nieuw Google Ads account vanaf scratch opbouwen, als een bestaand account optimaliseren.
Ten eerste, het is gratis (altijd fijn). Daarnaast ontdekt Google Editor dubbele zoekwoorden (a tool within a tool). Je wilt natuurlijk niet dezelfde zoekwoorden in verschillende Ad Groups tegenkomen. Ten derde is je gehele account super overzichtelijk. Ook waarschuwt Editor je voor potentiële problemen. Last but not least: Vele aanpassingen kun je in bulk doen wat je uren werk kan besparen.

Kortom; een offline tool waarin je je campagnes kunt opzetten, optimaliseren en controleren. Wanneer de aanpassingen zijn gemaakt is het enkel nog een kwestie van uploaden.

Er zijn nog veel meer voordelen, maar dit moet genoeg zijn om je over te halen Editor te gaan proberen.

PS: Ook voor Bing is er een Editor.

Ken je doelgroep dankzij Audience Insights

Wil je meer inzicht in je doelgroep? Audience Insights is je vriend. Dit is een tool van Facebook zelf en daarmee een zeer mooie uitkomst om erachter te komen wie jouw doelgroep nu daadwerkelijk is. Waar is jouw doelgroep (buiten jouw dienst of product om) nog meer in geïnteresseerd? Welke pagina’s liken zij allemaal? Met deze informatie kun je nog beter targetten, specifieker zijn en dus betere resultaten behalen.

Google Data Studio

Data Studio helpt je data te bundelen in één of meerdere dashboards. Koppel Google Analytics en Google Ads aan Google Data Studio en je krijgt de mooiste data rapporten. Deze rapporten (en dus inzichten) zijn niet alleen van belang voor jou om een account zo goed mogelijk te optimaliseren, maar kunnen ook gebruikt worden om je resultaten te delen met stakeholders. 

Je zult vast wel eens gemerkt hebben dat het in een team soms lastig is bij te houden wat er gebeurt in de campagnes en wat alle cijfers precies betekenen. Met Data Studio kun je dit allemaal makkelijk vertalen en iedereen een goed inzicht geven van wat er gebeurt en welke effecten je campagnes hebben. 

Daarnaast kun je kiezen uit allerlei handige templates, zodat je je niet druk hoeft te maken om het design. Het is wellicht even wennen om Data Studio te gebruiken, maar wanneer je deze tool onder de knie hebt, wil je niet meer anders. 

 

Hopelijk gaan deze handige tools je helpen, succes! Mochten er toch nog vragen zijn omtrent deze online advertising tools of heb je een andere vraag over adverteren: wij helpen je graag verder!

Author

Beau Hendriks

published

2020-07-31

Share