Maak van je werk een sterk merk

Auteur

Matthijs van der Pol

Gepubliceerd

2018-03-09

Delen

Waarom effectieve employer branding essentieel is in de war for talent

 

Steeds meer HR-professionals ontdekken in de praktijk dat conventionele arbeidscommunicatie niet langer voldoet om de beste mensen te trekken. De moderne werkzoekende heeft het -letterlijk- voor het uitzoeken en verwacht meer van de werkgever dan een holle vacaturetekst.

NRC-Handelsblad publiceerde onlangs een interessant artikel met de kop ‘Vacatures moeten realistischer’. Met een door het CBS voorspelde groei naar één miljoen vacatures in 2018, zijn de verhoudingen op de arbeidsmarkt flink aan het kantelen. Waren het enkele jaren geleden de werkgevers die aan alle touwtjes trokken, nu zijn het de werkzoekenden die eisen kunnen stellen.

9-to-5-mentaliteit

De verschuiving van overvloedig arbeidsaanbod naar nijpende -vraag zorgt er voor dat de manier waarop werkgevers werknemers vinden (en vasthouden) flink aan het veranderen is. Daar komen ontwikkelingen als toenemende vergrijzing en groeiende arbeidsmobiliteit nog eens bovenop.

 

NRC laat hierover een voormalig fiscalist aan het woord. Bij het solliciteren naar een nieuwe baan viel hem op dat alle vacatures er hetzelfde uitzagen. „Allemaal staan ze vol met holle termen als jong, dynamisch, hands-on en geen 9-tot-5-mentaliteit. Daarnaast hebben ze weinig aandacht voor de inhoud van de baan en zijn ze opgebouwd als een advertentie.” Veel HR-professionals stellen vacatures op in het dwingende ‘grid’ van de grote vacaturesites. Het resultaat is een ongeïnspireerde eenheidsworst.

Bedrijfswaarden

Dat werkt dus niet, concludeert het artikel. Wie wil opvallen tussen saaie vacatures met inwisselbare arbeidsvoorwaarden en torenhoge, vaak weinig realistische eisen slaat de plank volledig mis. De sleutel tot de oplossing ligt in sterke employer branding waarbij het werk als merk moet worden benaderd.

 

Dat is althans de mening van vooraanstaande specialisten op het gebied van arbeidscommunicatie. Vertel je verhaal, richt je op de doelgroep en hou je aan de boodschap; het is de enige manier om van teleurgestelde sollicitanten tevreden werknemers te maken. Iets wat tijd, geld en energie scheelt. Zij maken daarbij wel de aantekening dat deze aanpak alleen werkt als er van de daadwerkelijke culturele bedrijfswaarden wordt uitgegaan. Ook hier geldt: wat er niet inzit, kan er ook niet uitkomen.

Open deuren

Maar waar ‘gaat’ de veeleisende, getalenteerde werkzoekende dan wel voor, als standaardvacatureteksten niet langer voldoen? Uit recent onderzoek valt een vijftal kernwaarden te distilleren waar HR-professionals concreet hun voordeel mee kunnen doen. Daar zitten ongetwijfeld een paar open deuren tussen. De praktijk leert echter dat wat soms breed onderkend wordt, niet altijd in de praktijk wordt gebracht.

5 tips voor effectieve employer branding

 

Wees realistisch over functie-eisen

Werkgevers gaan soms gebukt onder de fear of missing out, alsof het niet noemen van een bepaalde functie-eis meteen incomplete sollicitanten trekt. Blijf zo concreet mogelijk en vermijd overbodige fluff. Overcomplete eisen trekt geen betere mensen maar schrikt juist af.

 

Doe geen valse beloftes

Iedereen wil een waanzinnig uitdagende omgeving die de hele dag door inspireert en passie vraagt en ontwikkeling biedt. De waarheid is vaak het tegendeel: zelfs in heel dynamische bedrijfstakken dienen er Excelsheets te worden ingevuld en Powerpointpresentaties gemaakt te worden. Wie te veel gouden bergen belooft, komt uiteindelijk van een koude kermis thuis.

 

Zorg dat de sociale hygiëne op orde is

Iedereen wil een waanzinnig uitdagende omgeving die de hele dag door inspireert en passie vraagt en ontwikkeling biedt. De waarheid is vaak het tegendeel: zelfs in heel dynamische bedrijfstakken dienen er Excelsheets te worden ingevuld en Powerpointpresentaties gemaakt te worden. Wie te veel gouden bergen belooft, komt uiteindelijk van een koude kermis thuis.

 

Toon de bedrijfscultuur zoals die is

Een eindeloze opsomming van skills, houdingen en gedrevenheid schrikt vaker af dan dat het aantrekkelijk is. Wie heeft er passie voor pallets? De aantrekkelijkheid van een baan zit soms minder in de werkzaamheden, en meer de in de sfeer of omgeving. Belicht wat onderscheidend is en laat de sterke kanten van het bedrijf zien. Dat zit minder in fysieke dingen, zoals een pingpongtafel, maar meer in normen en waarden. De mensen en de cultuur, kortom.

 

Kies voor aantrekkelijke communicatie

De marketing waarmee klanten benaderd worden, kan ook als leidraad dienen voor de manier waarop werknemers worden geworven. Het vraagt om een sterke, uniforme boodschap die het verhaal van het bedrijf vertelt, bij voorkeur gedeeld door de mensen zelf. Dat kan in de vorm van content, bijvoorbeeld met video, interviews of bedrijfsprofielen. Maar ook door een speciale online omgeving in te richten die geheel gewijd is aan het werk als merk. Hier kunnen HR-professionals zelf de employer branding managen, maar ook analytics uitlezen en sollicitaties inzien.

Strangelove is specialist op het gebied van employer branding.


Meer weten? Neem contact op met Vincent van Dijk.

Bel Vincent   Mail Vincent