SEO: iedereen die in de digitale sector werkt en een website bezit heeft er weleens van gehoord. Het herschrijven van je website teksten vanuit het oogpunt van Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, is iets wat zeker resultaten op kan leveren. Wat we veel terug zien komen bij websites die hun teksten geoptimaliseerd hebben ten behoeve van SEO, is dat er krampachtige zinnen of onnodige spaties tussen woorden voorkomen. Terwijl dit eigenlijk helemaal niet nodig is. In dit blog leggen we je uit waarom! 

 

Als je net een begin maakt in de wondere wereld van optimalisatie voor zoekmachines, check vooral even dit blog

Semantic Search

Als je iets zoekt op Google, krijg je een antwoord te zien op basis van Semantic Search. Dit houdt in dat Google pagina’s en websites als het ware aan elkaar koppelt, om zo tot een compleet plaatje te komen. Dit is natuurlijk niet het geval als je bijvoorbeeld zoekt op een simpele opdracht als een bedrijfsnaam, maar gaat over complexere vragen of zoekopdrachten. 

Als jij gevonden wilt worden in deze Semantic Search is het dus belangrijk om je teksten zo te schrijven dat Google ze makkelijk kan scannen en als relevant kan markeren. Belangrijk is dus dat je zoekwoorden in je teksten gebruikt, en dit is waar SEO relevant wordt. Zoekwoorden kun je identificeren met verschillende tools, waarin je bijvoorbeeld ook kunt zien hoeveel competitie er is op deze woorden. 

BERT - Handig voor SEO!

Google wordt steeds slimmer, en begrijpt websites en de teksten die hierop staan steeds beter. De laatste implementatie is BERT, waarmee Google steeds meer grip krijgt op de contextuele relaties in taal. Dit houdt concreet in dat je dus niet meer teksten als ‘bank zwart koop je bij’ hoeft te gebruiken. Wanneer je ‘een zwarte bank koop je bij’ neerzet, snapt de zoekmachine dat dit een net zo relevant resultaat is als de eerste. 

Keyword count 

Een veel relevantere manier om je teksten te optimaliseren voor zoekmachines is door te kijken naar de Keyword Count. Dit is simpelweg het aantal keren dat je zoekwoorden voorkomen in je tekst. Zet je dit af tegen het totaal aantal woorden van je tekst, dan vind je de Keyword Density. De optimale Keyword Density zit tussen de 1% en 3%. Zorg er ook voor dat je niet te veel zoekwoorden in een tekst propt: dit herkent Google namelijk als Keyword Stuffing. Hier wordt je voor gestraft, omdat de zoekmachine dit als negatief registreert. 

Keyword proximity & Keyword prominence

Een andere manier om naar je teksten te kijken is om rekening te houden met keyword proximity. Als je twee woorden in dezelfde zin zet, snapt Google dat deze bij elkaar horen. Zet je ze echter in de eerste en de laatste alinea van je tekst, wordt deze connectie door de zoekmachine niet gemaakt. Zorg dus dat je zoekwoorden bij elkaar in de buurt staat. 

Het belang van keywords is een ander ding om rekening mee te houden voor je SEO. Keyword Prominence is de afstand van je zoekterm tot het begin van een sectie. Als je een alinea begint met ‘zwarte bank’ krijgt deze meer waarde dan als hij aan het einde staat. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld tussenkoppen, je inleiding en titels. 

Maak je dus niet teveel zorgen over spatiëring of woordvolgorde, maar hou bovenstaande tips in je achterhoofd. Google is slimmer dan we denken, en pikt relevante content er steeds makkelijker uit. Heb je meer tips nodig over het ‘SEO-proof’ maken van je website? We denken graag met je mee!  

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op ons contentmarketinglabel Storymatic.

storymatic logo
published

2020-03-13

Share