De 5 richtlijnen van UX (en wat UX betekent)

Auteur

Matthijs van der Pol

Gepubliceerd

2018-03-12

Delen

Amber Krijt en Carel Ober vormen binnen Strangelove samen het UX team. Samen zetten ze de vijf belangrijkste richtlijnen voor een effectieve UX-scan op een rij. “Ook voor user interfaces geldt: het draait niet om de digitale mogelijkheden maar om de menselijke behoeften.”

Amber Krijt en Carel Ober hebben dagelijks te maken met vragen van klanten die betrekking hebben op UX. Ober legt om te beginnen uit wat onder UX wordt verstaan. Vaak wordt gedacht dat user experience design slechts betrekking heeft op websites. Maar dat is niet het geval: “Het is het hele proces waarin wordt vastgelegd hoe de interactie tussen een gebruiker en een product eruit ziet. Dat kan zowel digitaal als tastbaar, dus fysiek zijn.”, aldus Ober.

Bij Strangelove houden Krijt en Ober zich vooral bezig met digitale producten, het terrein waar hun expertise ligt. Hoewel Krijt benadrukt dat advies op het gebied van user experience ‘heel erg afhankelijk is van het specifieke product en de klant’ wil ze wel een vijftal universele richtlijnen noemen.

Dit zijn vijf onderdelen van UX waar iedere klant bij stil zou moeten staan, bij het opstellen van de brief. Krijt: “Deze vijf richtlijnen zijn gericht op het perspectief van de gebruiker.”

Responsiveness

Het meeschalen van websites op verschillende platformen wordt vaak gezien als een simpele oplossing. Zo lang de weergegeven tekst en beeld op desktop en mobiel maar niet al te veel van elkaar verschillen, is men vaak al tevreden. Toch is dat niet wat wij onder responsiveness verstaan. Echte responsiveness is de onderkenning van het feit dat verschillende platformen, zoals desktop en mobiel, maar ook apps of websites, ieder een eigen gebruiksverwachting kennen die bediend moet worden. Daarom pleiten wij er dan ook voor om aangepaste versies te maken die optimaal functioneren binnen hun eigen omgeving.

User journey

In de reis die de gebruiker aflegt dienen alle afslagen afgewogen te worden. Belangrijke uitgangspunten daarbij zijn helderheid, inzicht en begrijpelijkheid. Bij het inrichten van de user journey gaat het om het samenbrengen van het doel van de opdrachtgever, die de gebruiker een bepaalde richting wil wijzen, en de verwachtingen van de gebruiker zelf. Onder user journey valt overigens ook de customer journey, een meer op conversie gerichte klantreis.

Interactie

Draait het om het simpelweg plaatsen van knoppen, schuiven en invoervelden of om een diepgaand begrip van hoe de mens omgaat met het product? Interactie met digitale middelen en het nodige gebruiksgemak worden vaak onderschat. Doorgewinterde ontwikkelaars raken op een gegeven moment zo gewend aan hun routine dat ze de gebruiker uit het oog dreigen te verliezen. Daarom focussen wij ons consequent op de interactie die de gebruiker verwacht en snel kan doorgronden. Daarin zit overigens ook een sturend element. Het precies inrichten van het bedieningsinstrumentarium dat reageert volgens de verwachtingen van de gebruiker, dat is de essentie van interactie.

Validatie

Een goed functionerende website naar de wens van de klant is geen in beton gegoten waarheid. Gebruikerservaringen en -verwachtingen veranderen met de tijd, en de feedback die daaruit volgt dient als nuttige informatie die doorlopend toegepast kan worden ter verbetering en doorontwikkeling van het digitale product. Daarom is validatie een leerproces waar nooit een eind aan komt. Voor opdrachtgevers geeft dit zowel rust als een opdracht: nee, de ontwikkeling van het eindproduct is nooit ‘definitief’, en ja: het digitale product kan altijd verbeterd worden.

Content

Beeld, tekst en video zijn minstens zulke belangrijke onderdelen van de gebruikservaring als navigatie, knoppen en de user journey. In tegenstelling tot de heersende gedacht van vroeger, maakt content wel degelijk een bepalend onderdeel uit van UX. De mate waarin de aandacht wordt getrokken door aantrekkelijke koppen, oogstrelend beeld of inspirerende video’s bepalen voor een groot deel het succes van de website en het communicatiedoel dat daarachter schuilgaat. UX is inhoud, en inhoud is UX.

Conversational design: hebben websites (en apparaten) die terugpraten de toekomst?

Jonathan van Strangelove vertelt over de chatbot die hij heeft gebouwd, volgens hem de beste oplossing voor een meer mensgerichte user interface.

Hoe je met ICL Knowledge Portal betere aardbeien verbouwt

De internationale Chemie-Multinational ICL levert onder meer kunstmestproducten aan de agrarische sector. Om zowel de directe klanten als retailers beter te ondersteunen in de informatie rondom hun producten, bouwde Strangelove een kennisportaal dat antwoord geeft op vragen.

Maak van je werk een sterk merk

Steeds meer HR-professionals ontdekken in de praktijk dat conventionele arbeidscommunicatie niet langer voldoet om de beste mensen te trekken. De moderne werkzoekende heeft het -letterlijk- voor het uitzoeken en verwacht meer van de werkgever dan een holle vacaturetekst.